Jonna Bjuhr Männer: Green growth – green jobs

Medan tumult uppstod i de allmänna utrymmena här på Bella center (se Marias inlägg nedan) deltog jag på ett sideevent som Österrikes miljödepartment arrangerade i EU-paviljongen. De pratar om grön tillväxt och gröna jobb och försöker slå hål på fördomen att miljöinsatser och klimatanpassning skulle leda till färre jobb och mindre tillväxt. I Österrike arbetade till exempel hela 5 % inom den så kallade miljötekninksektorn under 2008. Denna sektor har också växt med 12 % de senaste åren. De räknar med upp till 10 miljoner nya jobb om i-länderna bestämmer sig för en 30 % minskning av koldioxidutsläppen till 2020. Det jag frågar mig blir då om man räknat med de arbeten som kanske också försvinner. Denna fråga besvarar dock nästa talare Manuel Graf från intresserorganisationen Global 2000. De undersökningar som gjorts visar att nya jobb i miljötekniksektorn skulle vara sju gånger fler än de som eventuellt skulle förloras i kol- och kärnkraftsindustrin.

Något som alla talare verkar överens om och som jag tar med mig från detta seminarium är att de länder som förstår att satsa på grön tillväxt och gröna jobb kommer att vara vinnare i den framtid som går oss till mötes. Om man dessutom ska vara framgångsrik i sina satsningar ska de göras innan alla andra gör dem!

Jonna Bjuhr Männer, miljösamordnare, GMV

Lämna en kommentar